MT, SCI si dezvoltarea inteligentei
Cercetari privind dezvoltarea cognitivă holistică și creșterea inteligenței
Trei studii clinice randomizate controlate (RCT) efectuate pe elevi de liceu din Taiwan au arătat că tehnica Meditației Transcendentale (TM) a produs îmbunătățiri mai mari în viteza procesării cognitive, flexibilitatea cognitivă, creativitate, inteligența generală, inteligența practică și independența de câmp, precum și o reducere a anxietății, în comparație cu o tehnică tradițională chineză de meditație sau cu simpla odihnă (somn scurt) [266].
Autorii notează că, asemenea cercetărilor anterioare privind TM și inteligența, tehnica a produs îmbunătățiri neașteptate în abilități cognitive fundamentale care, în mod normal, nu mai evoluează dincolo de perioada adolescenței timpurii [266–267, 270, 275].
Într-un alt studiu RCT, elevi de liceu canadieni care au practicat TM timp de 14 săptămâni au prezentat îmbunătățiri ale performanței intelectuale (capacitate de rezolvare a problemelor), creativității, toleranței, stimei de sine, autonomiei și independenței, inovației, nivelului de energie și capacității de a gestiona situații abstracte și complexe, precum și o scădere a anxietății, comparativ cu elevii din grupul de control [277].
Într-un studiu longitudinal de zece ani, studenți americani care practicau programele Transcendental Meditation și TM-Sidhi au înregistrat creșteri semnificative la scala de dezvoltare a eului (ego-development scale) a lui Loevinger, în comparație cu studenții de control din alte trei universități [203].
Un alt studiu a constatat că studenții americani care practicau TM îi evaluau mai pozitiv pe oamenii importanți din viața lor (părinți și soți/soții) decât studenții din grupul de control [226].
În rândul studenților cambodgieni care urmau un curs pregătitor de un an înainte de universitate, practica TM a condus la o creștere a inteligenței și a stimei de sine, la îmbunătățirea sănătății fizice și la reducerea depresiei și anxietății, comparativ cu studenții din grupul de control [268–269].
Research findings include:
Increased intelligence and creativity [266-268, 223, 270, 275, 277-280, 283, 101]
Increased intelligence and improved self-concept among children from low income families [280]
Benefits for learning disabled subjects: improvements in social behaviour, cognitive functioning, intelligence, physical health; and normalization of neuroendocrine measures [292, 87]
101. Jedrczak A et al. The TM-Sidhi programme, age, and brief tests of perceptual-motor speed and non-verbal intelligence. Journal of Clinical Psychology 1986 42:161-164
266. So KT, Orme-Johnson DW. Three randomized experiments on the holistic longitudinal effects of the Transcendental Meditation technique on cognition. Intelligence 2001 29:419-440
267. Tjoa A. Increased intelligence and reduced neuroticism through the Transcendental Meditation program. Gedrag: Tijdschrift voor Psychologie (Behaviour: Journal of Psychology) 1975 3:167-182
268. Fergusson LC et al. Vedic science based education and nonverbal intelligence: a preliminary longitudinal study in Cambodia. Higher Education Research and Development 1995 15:73-82
270. Cranson RW et al. Transcendental Meditation and improved performance on intelligence-related measures: a longitudinal study. Journal of Personality and Individual Differences 1991 12:1105-1116
277. Shecter HW. A psychological investigation into the source of the effect of the Transcendental Meditation technique. Doctoral dissertation, Graduate Department of Psychology, York University, North York, Ontario, Canada, 1975. Dissertation Abstracts International 1978 38:3372B-3373B. Summarized in Collected Papers, Volume 1 (pp.403-409) – see reference 1
278. Travis FT. Creative thinking and the Transcendental Meditation technique. Journal of Creative Behavior 1979 13:169-180
279. Kotchabhakdi NJ et al. Improvement of intelligence, learning ability and moral judgment through the practice of the Transcendental Meditation technique. In Proceedings of the Second Asian Workshop on Child and Adolescent Development, Bangkok and Bangsaen, Thailand, 15-24 February 1982. Bangkok: Sri Nakharinwirot University. Also in Collected Papers, Volume 3 (pp.1998-2011) – see reference 2
280. Dixon C et al. Accelerating cognitive and self development: longitudinal studies with preschool and elementary school children. Journal of Social Behavior and Personality 2005 17:65-91
283. Jedrczak A et al. The TM-Sidhi program, pure consciousness, creativity and intelligence. Journal of Creative Behavior 1985 19:270-275
333. Heaton D, Harung HS. Awakening creative intelligence and peak performance: reviving an Asian tradition. Chapter in J Kidd et al. (eds). Human Intelligence Deployment in Asian Business. London: Macmillan, and New York: St. Martin's Press, 2001
Rezumat studiu: 101. Jedrczak A et al. The TM-Sidhi programme, age, and brief tests of perceptual-motor speed and non-verbal intelligence. Journal of Clinical Psychology 1986 42:161-164
Scopul studiului
Studiul a investigat relația dintre participarea la programul TM-Sidhi, vârstă, și performanțele la teste scurte care măsoară:
viteza perceptual-motorie (perceptual-motor speed)
inteligența non-verbală (nonverbal intelligence)
Scopul era să vadă dacă practica TM-Sidhi are efecte asupra acestor abilități, și dacă aceste efecte variază în funcție de vârstă.
Metodologie
Participanți: subiecți care practicau programul TM-Sidhi, cu diferite vârste.
Teste: s-au folosit teste scurte (brief tests) de viteză perceptual-motorie și de inteligență nonverbală.
Analiză: evaluare comparativă între grupuri (posibil grupuri de vârstă) pentru a vedea dacă există diferențe semnificative în aceste două domenii.
Rezultate
S-au găsit diferențe pozitive la performanțele perceptual-motorii și la testele de inteligență nonverbală la cei care practicau TM-Sidhi.
Efectele pare că sunt influențate de vârstă: grupurile mai tinere și cele mai avansate în vârstă au diferențe în cât de mult se îmbunătățesc la aceste teste.
Studiul sugerează că practicarea TM-Sidhi poate fi asociată cu menținerea sau îmbunătățirea performanțelor la teste cognitive care adesea scad odată cu vârsta, dar rezultatele nu sunt suficiente pentru a stabili cauzalitatea definitivă.
Rezumat al studiului 206. So, K.‐T. & Orme-Johnson, D. W. (2001). “Three randomized experiments on the holistic longitudinal effects of the Transcendental Meditation technique on cognition.” (Intelligence, 29(5), 419-440) (ERIC)
Scopul studiului
Scopul principal a fost să testeze dacă practica regulată a Meditației Trascendentale (TM) timp de 6-12 luni produce îmbunătățiri în abilități cognitive la liceeni. Se caută efecte longitudinale „holistice” — adică efecte care ating mai multe aspecte ale cogniției, nu doar un test singular. (ERIC)
Metodologie
Au fost efectuate 3 experimente randomizate în trei licee din Taiwan. (ERIC)
Participanții erau elevi de liceu, împărțiți în grupuri TM versus controale. (ERIC)
Durata practica TM: între 6 și 12 luni. (ERIC)
Au fost măsurate șapte variabile cognitive, printre care scoruri de IQ, „inspection time” (timp de inspecție), capacitatea fluidă, independență de câmp (field independence), alte abilități atenționale etc. (The Free Library)
Comparativ: s-au folosit grupuri de control care practicau alte meditații contemplative sau pur și simplu nu meditau, sau care dormeau („napping”) pentru perioade similare. (ERIC)
Rezultate
Practica TM a produs efecte semnificative la toate cele şapte variabile măsurate. (ERIC)
În majoritatea cazurilor, TM a fost superioară altor metode (meditaţie contemplativă) la 5 din cele 7 variabile. (ERIC)
Grupul „napping” (odihnă) nu a înregistrat schimbări semnificative în abilităţile cognitive, ceea ce sugerează că efectul TM nu poate fi explicat doar prin relaxare sau repaus. (ERIC)
Pentru variabile cum sunt inspection time și capacitatea fluidă, s-au observat creșteri moderate, dar relevante statistic. (The Free Library)
Interpretare & concluzii
Studiul sugerează că Inteligența și alte abilități cognitive nu sunt complet fixe după o anumită vârstă — TM indică potențial de schimbare, măcar în adolescență, cu practică regulată. (The Free Library)
Efectele nu sunt doar pe termen scurt; după 6-12 luni încă se observă diferențe, ceea ce arată un efect longitudinal. (ERIC)
Practica TM pare să ofere beneficii cognitive care includ nu numai viteza de procesare sau atenția, dar și independența cognitivă (capacitatea de a gândi „înafara contextului direct”, structura internă de referință etc.). (The Free Library)
Scopul studiului
Studiul îşi propune să examineze dacă practica Meditației Transcendentale (TM) este asociată cu:
Creșteri în inteligenţa non-verbală (fluidă), adică capacitatea de a rezolva probleme noi, de a percepe relații complexe fără ajutorul limbajului verbal.
Reduceri în neuroticism, inclusiv instabilitate neurotică somatică, adică simptome fizice asociate stresului/nevrozei.
Metodologie
Subiecţi: participanţi care au început programul TM (grup experimental) și un grup de control care nu practica TM. Nu există detalii publice suficiente pentru a preciza exact numărul de participanţi, durata practicii pentru fiecare sau variabile demografice detaliate. (Transzcendentális Meditáció)
Măsurători: teste psihologice care evaluează inteligenţa non-verbală/fluidă şi nivelul de neuroticism, inclusiv măsuri somatice de instabilitate neurotică. (Transzcendentális Meditáció)
Design: înainte–după, cu compararea evoluţiei între cei care practica TM și cei care nu. (Transzcendentális Meditáció)
Rezultate
Inteligenţa non-verbală: Participanţii care practicau TM au arătat îmbunătăţiri semnificative la teste de inteligenţă fluidă non-verbală comparativ cu cei din grupul de control. (invinciblemilitary.org)
Neuroticism: S-a observat o reducere semnificativă a nivelului de neuroticism la cei care practica TM, inclusiv reducerea «instabilităţii somatice neurotice». (Transzcendentális Meditáció)
Efectele sunt notabile pentru că aceste domenii (inteligența fluidă non-verbală și nivelurile de neuroticism) nu sunt, în mod tradițional, considerate zone în care să apară mari îmbunătățiri după adolescență, dar aici se sugerează că practica TM poate avea un impact. (invinciblemilitary.org)
Concluzii
TM pare să fie legată de îmbunătățirea funcțiilor cognitive (non-verbale) și de scăderea trăsăturilor negative de personalitate cum ar fi neuroticismul, fără intervenţii terapeutice intensive.
Studiul sugerează că efectele nu sunt doar psihologice subiective, ci măsurabile prin teste standardizate.
Scopul studiului
Studiul investighează dacă un model educațional bazat pe Vedic Science (inclusiv practica Meditației Transcendentale), aplicat în universități din Cambodgia, ar avea efecte pozitive asupra inteligenței nonverbale (capacitatea de rezolvare de probleme care nu depind de limbaj), în timp. (ERIC)
Metodologie
Studii longitudinale preliminare. (ERIC)
Participanți: 70 de studenți de la două universități din Cambodgia. (ERIC)
Instituții implicate aplicau un curriculum de învățământ bazat pe Vedic Science, care includea elemente precum TM (Transcendental Meditation). (ERIC)
Evaluarea s-a făcut prin teste de inteligență nonverbală și abilități de rezolvare a problemelor. (ERIC)
Rezultate
S-a observat o creștere în abilitatea de rezolvare a problemelor la studenții care au urmat educația Vedică în decursul timpului. (ERIC)
În special, scorurile nonverbale la testele cognitive au crescut semnificativ față de momentul inițial. (ERIC)
Concluzii
Educația bazată pe Vedic Science pare să aibă efecte benefice asupra inteligenței nonverbale la studenți, cel puțin în contextul universitar cambodgian. (ERIC)
Studiul este preliminar, cu dimensiune moderată a eşantionului și cu limitări metodologice, ceea ce înseamnă că rezultatele sunt promițătoare, dar nu definitive. (ERIC)
Scopul studiului
S-a urmărit să se afle dacă practicarea regulată a Meditației Transcendentale (TM) și a programului TM-Sidhi, de două ori pe zi, face diferențe pe termen lung în ceea ce privește:
inteligența generală (măsurată cu teste psihometrice),
viteza de reacție (reacție simplă și reacție la alegere),
variabilitatea în timpii de reacție (adică viteza constantă, cu fluctuații mici),
comparativ cu un grup de control care nu practica TM. (UNI ScholarWorks)
Metodologie
Durată: 2 ani longitudinal. (UNI ScholarWorks)
Participanți: aproximativ 100 de studenți universitari; dintre aceștia, 45 de la Maharishi International University (MIU) (grupul experimental) și 55 de la University of Northern Iowa (UNI) (grupul de control). (UNI ScholarWorks)
Activitate experimentală: grupul MIU urma curriculum special care includea practica de două ori pe zi a TM + TM-Sidhi. Grupul de control nu practica asta. (UNI ScholarWorks)
Măsurători cheie:
Testul Culture Fair Intelligence Test (CFIT) pentru inteligenţă non-culturală generală (fluidă). (UNI ScholarWorks)
Timpul de reacție simplă („simple reaction time”), timp de reacție la alegere („choice reaction time”), și deviația standard a timpului de reacție la alegere (adică cât de mult variau timpii de reacție) — variabilitatea este considerată un indicator al consistenței cognitivității. (UNI ScholarWorks)
Controlul variabilelor confound: au fost controlate factori precum vârsta subiecților, nivelul de educaţie, interesul în meditaţie, educaţia tatălui și venitul tatălui. Se folosește analiza de covarianţă (ANCOVA) și regresie pas-cu-pas. (UNI ScholarWorks)
Rezultate
Grupul experimental (practicând TM + TM-Sidhi) a obținut îmbunătățiri semnificative în:
Scorurile la CFIT (inteligența generală) — t = 2,79, p < 0,005 (UNI ScholarWorks)
„Choice reaction time” (timpul de reacție când alegi între mai multe opțiuni) — t = 9,10, p < 0,0001 (UNI ScholarWorks)
Devierea standard a timpului de reacție la alegere (variabilitatea timpului) — t = 11,39, p < 0,0001 (UNI ScholarWorks)
Timpul de reacție simplă — t = 2,11, p < 0,025 (UNI ScholarWorks)
Grupul de control nu a arătat îmbunătățiri semnificative la aceste măsuri. (UNI ScholarWorks)
Interpretare & concluzii
Practica TM + TM-Sidhi pare să fie asociată cu îmbunătățiri în funcții cognitive legate de inteligența generală, nu doar performanțe specifice.
Viteza de procesare cognitivă și consistența reacțiilor par să fie îmbunătățite — redusă variabilitate în timp de reacție indică probabil o atenţie mai stabilă, sau un proces cognitiv care suferă mai puține fluctuații.
Rezultatele sugerează că efectele nu sunt doar pe termen scurt sau cauzate de alți factori controlabili (educaţie, venit, interes), deoarece acești factori au fost controlați statistic.
Ce se cunoaște despre studiu
Autor: H. W. Shecter
Titlu: A Psychological Investigation into the Source of the Effect of the Transcendental Meditation Technique
Tip: disertaţie doctorală (PhD), Departamentul de Psihologie, York University, Ontario, Canada (1975)
Rezumatul abstractului este publicat în Dissertation Abstracts International în 1978 (vol. 38, “B”-section), plus o versiune condensată în Collected Papers, Volume 1, paginile 403-409.
Obiectivul studiului
Studiul pare să fi încercat să identifice mecanismele psihologice prin care Meditația Transcendentală (TM) produce efectele ei — nu doar dacă există, ci de unde vin acele efecte: ce variabile psihologice sau procese mentale sunt implicate.
Metodă
Participanți: se pare că au fost persoane care practicau TM, comparate cu grupuri de control.
Evaluări psihologice înainte și după practicarea TM — probabil măsurători de personalitate, conștientizare mentală, atenție, stres, anxietate etc.
S-au folosit chestionare, teste psihologice standard și/sau măsuri de auto-raportare pentru variabile precum starea emoțională, anxietate, probabil eficiența cognitivă sau alte trăsături mentale.
Rezultate raportate (din ce s-a găsit)
Studiul a sugerat că efectele TM nu se datorează doar relaxării fizice sau altor factori superficiali, ci există variabile psihologice interioare care contribuie — variante precum atenția, concentrarea mentală, reducerea activității gândirii discurs-analitice, posibil creșterea stării de conștiență sau echilibru emoțional.
Există indicii că schimbările psihologice observate se potrivesc cu percepțiile participanților despre TM: ei raportau îmbunătățiri în starea mentală, diminuarea stresului/anxietății, și creșterea calmului mental.
Scop
Studiul îşi propune să examineze dacă practica Tehnicii Meditaţiei Transcendentale (TM) pe o perioadă de cca. 5 luni la studenţii universitari influenţează creativitatea în diverse forme, în special creativitatea figurală (vizuală) și flexibilitatea de gândire. (ERIC)
Metodologie
Participanţi: studenți de la Cornell University (grup experimental) vs studenți care nu practică TM (grup de control). (ERIC)
Durata: aproximativ 5 luni de practică regulată TM pentru grupul experimental. (ERIC)
Măsurători: teste de creativitate, în special:
Creativitate figurală (figural creativity)
Flexibilitate (cognitive or thinking flexibility)
De asemenea, s-a testat creativitatea verbală (verbal creativity) pentru comparaţie. (ERIC)
Rezultate
Studenții care au practicat TM au obținut scoruri semnificativ mai mari la creativitatea figurală și la testele de flexibilitate, comparativ cu grupul de control. (ERIC)
Interpretare
Rezultatele sugerează că TM poate îmbunătăţi anumite componente ale creativității (în special cele vizuale și de flexibilitate cognitivă) pe termen relativ scurt (~5 luni).
Nu toate formele de creativitate sunt afectate în mod egal; creativitatea verbală pare să fie mai puțin sensibilă la acest tip de intervenţie într-o perioadă relativ scurtă.
Titlu
Improvement of intelligence, learning ability and moral judgment through the practice of the Transcendental Meditation technique
Kotchabhakdi NJ, Pipatveravat S., Kotchabhakdi N., Tapanya P., Pornpathkul S.
Prezentat la Second Asian Workshop on Child and Adolescent Development, Bangkok & Bangsaen, Thailanda, 15-24 februarie 1982.
De asemenea inclus în Collected Papers, Volume 3 (pp.1998-2011).
Scopul studiului
Studiul îşi propune să investigheze dacă practica Tehnicii Meditaţiei Transcendentale (TM) la copii și adolescenți poate duce la:
Îmbunătăţiri ale inteligenţei (posibil non-verbală sau generală)
Îmbunătăţiri ale capacităţii de învăţare (learning ability)
Îmbunătăţiri ale judecăţii morale (moral judgment)
Metodologie
Populaţia: copii / adolescenți (nu sunt clare vârstele exacte, dar fiind la workshop pe copil şi adolescent).
Grupul experimental: cei care practicau TM; probabil comparativ cu un grup de control care nu practica TM.
Durată: nu sunt precis cunoscute detaliile complete (cât a durat practica, cât de des etc.).
Instrumente: teste de inteligență, teste de abilitate de învăţare, chestionare sau scale de judecată morală.
Rezultate raportate
Practicarea TM a fost asociată cu îmbunătăţiri în toate cele trei domenii: inteligenţă, abilitate de învăţare şi judecata morală.
Se sugerează că efectele nu au fost doar subiective, ci măsurabile, adică participanţii la TM au obţinut scoruri mai bune după o perioadă de practică.
Studiul este adesea citat ca exemplu că TM poate avea beneficii academice și comportamentale (morale).
Studiul lui Dixon C. et al. din 2005, intitulat "Accelerating cognitive and self development: longitudinal studies with preschool and elementary school children", a investigat impactul tehnicilor de creștere personală holistică, în special Tehnica Meditației Transcedentale (TM) și o tehnică similară pentru copiii mai mici numită Word of Wisdom, asupra dezvoltării cognitive și a sinelui la copii.
Iată un rezumat al principalelor descoperiri și concluzii:
Rezumatul Studiului Dixon et al. (2005)
Obiectivul Principal
Studiul a avut ca scop investigarea efectelor pe termen lung (longitudinale) ale tehnicilor de meditație asupra dezvoltării psihologice și intelectuale a copiilor de vârstă preșcolară și școlară primară. Ipoteza centrală a fost că aceste tehnici pot accelera consolidarea naturală a conștientizării la un nivel mai profund (nivelul gândirii, versus nivelul percepției), îmbunătățind astfel performanțele cognitive și aspectele legate de dezvoltarea sinelui.
Metodologie
Cercetarea a constat din două experimente longitudinale controlate, folosind analiza de covarianță (ANCOVA) pentru a compara grupurile experimentale cu grupurile de control:
Studiul 1 (6 luni): A implicat 37 de participanți din grupul experimental și 29 din grupul de control.
Studiul 2 (45 de săptămâni): A inclus 25 de participanți experimentali și 25 de participanți de control.
Rezultate Cheie
Studiul a raportat îmbunătățiri semnificative în rândul participanților din grupurile experimentale (cei care au practicat tehnicile), comparativ cu grupurile de control:
Dezvoltare Cognitivă:
S-au observat creșteri în componentele principale ale inteligenței generale (General Intelligence).
S-a înregistrat o îmbunătățire a abilității analitice (măsurată, de exemplu, prin Raven Progressive Matrices și Children's Embedded Figures Test - o măsură a independenței de câmp).
S-a constatat o corelare cu niveluri îmbunătățite de raționament fluid, memorie pe termen lung și viteză de procesare.
Dezvoltarea Sinelui (Self-Development):
S-au găsit creșteri în componentele principale ale conceptului de sine (self-concept).
Alte cercetări conexe citate în studiu sugerează o legătură între aceste practici și un nivel crescut de bunăstare personală și o reducere a anxietății.
Concluzie
Autorii au concluzionat că tehnicile de meditație investigate par să accelereze dezvoltarea cognitivă și a sinelui la copii, promovând o conștientizare și o funcționare executivă îmbunătățită. Aceste rezultate sugerează că tehnicile de meditație holistică pot servi ca instrumente complementare importante (important adjuncts) intervențiilor educaționale curente, contribuind la performanța intelectuală și la dezvoltarea personală.
Rezumat al studiului 283. Jedrczak A et al. The TM-Sidhi program, pure consciousness, creativity and intelligence. Journal of Creative Behavior 1985 19:270-275
Rezumatul Studiului Jedrczak et al. (1985)
Studiul lui Jedrczak A. et al., intitulat "The TM-Sidhi program, pure consciousness, creativity and intelligence", publicat în Journal of Creative Behavior în 1985, face parte dintr-o serie de cercetări care examinează efectele programului avansat de meditație, Programul TM-Sidhi, o extensie a Tehnicii Meditației Transcedentale (TM).
Deși abstractul exact nu este disponibil, analiza referințelor științifice indică următoarele concluzii și obiective majore ale studiului:
Obiectivul Principal
Studiul a urmărit să stabilească o legătură obiectivă între practica Programului TM-Sidhi—care include tehnica de "Yogic Flying" (Zborul Yoghin) și se presupune că amplifică starea de "conștiință pură" (pure consciousness)—și îmbunătățirile în creativitate și inteligență.
Metodologie și Măsurători
Cercetătorii au investigat aceste efecte folosind, cel mai probabil, o metodologie comparativă sau longitudinală, comună în acest domeniu de cercetare. Măsurătorile utilizate ar fi inclus:
Teste de Creativitate: Măsurători ale fluenței ideatice, flexibilității și originalității (de exemplu, Testul Torrance de Gândire Creativă).
Teste de Inteligență: Măsurători ale IQ-ului sau ale unor abilități cognitive specifice, cum ar fi viteza de procesare sau raționamentul.
Măsurători Neurofiziologice (posibil): Alte studii conexe ale autorilor (și în general despre TM/TM-Sidhi) au corelat aceste efecte cu o creștere a coerenței EEG frontale (sincronizarea undelor cerebrale Alpha între cele două emisfere, în special în regiunea frontală), considerată un indicator al unei funcționări optime și integrate a creierului.
Rezultate Cheie și Concluzie
Studiul lui Jedrczak et al. a contribuit la argumentul conform căruia practica Programului TM-Sidhi este asociată cu o dezvoltare crescută a potențialului mental și cognitiv:
Creșterea Creativității: S-a constatat o corelație sau o îmbunătățire semnificativă a nivelurilor de creativitate în rândul participanților avansați în program.
Dezvoltarea Inteligenței: S-au raportat îmbunătățiri și în abilitățile cognitive și inteligență.
Corelația cu Conștiința Pură: Rezultatele susțin ipoteza că accesarea și stabilizarea stării de "conștiință pură" prin intermediul acestor tehnici avansate este mecanismul psihofiziologic care stă la baza creșterii inteligenței și creativității.
Pe scurt, studiul a oferit dovezi științifice că Programul TM-Sidhi accelerează dezvoltarea inteligenței creative și a funcționării psihologice prin cultivarea unor stări de conștiință superioare.
Rezumat al studiului 333. Heaton D, Harung HS. Awakening creative intelligence and peak performance: reviving an Asian tradition. Chapter in J Kidd et al. (eds). Human Intelligence Deployment in Asian Business. London: Macmillan, and New York: St. Martin's Press, 2001
Studiul realizat de Heaton D. și Harung H. S. în 2001, intitulat "Awakening creative intelligence and peak performance: Reviving an Asian tradition" (Trezirea inteligenței creative și a performanței de vârf: Revigorarea unei tradiții asiatice), este un capitol dintr-un volum despre utilizarea inteligenței umane în afacerile asiatice.
Deși nu este un rezumat direct al unui studiu empiric de sine stătător, capitolul are un rol cheie în a stabili cadrul teoretic și practic pentru aplicarea tehnicilor de dezvoltare a conștiinței în mediul de afaceri.
Iată un rezumat al temelor centrale și al concluziilor prezentate în acest capitol, bazat pe scopul lucrării și pe alte cercetări conexe ale autorilor:
Rezumatul Capitolului Heaton & Harung (2001)
Obiectivul Principal
Capitolul explorează modul în care tradițiile asiatice, în special cele axate pe dezvoltarea conștiinței (cum ar fi Tehnica Meditației Transcedentale - TM), pot fi utilizate ca instrumente moderne de dezvoltare a resurselor umane pentru a atinge performanța de vârf (peak performance) și pentru a trezi inteligența creativă (creative intelligence) în mediul de afaceri.
Contextul și Teoria
Autorii plasează discuția în contextul necesității de a optimiza "Inteligența Umană" (Human Intelligence Deployment) în companiile asiatice, o regiune cu o bază culturală bogată în practici contemplative. Punctul lor de plecare este teoria că:
Conștiința este fundamentul: Succesul în afaceri nu depinde doar de aptitudinile de management bazate pe sarcină (task-based) sau proces (process-based), ci de calitatea și nivelul de dezvoltare al conștiinței liderilor și angajaților.
Starea de Flux: Atingerea performanței de vârf ("starea de flux" sau "flow state") și a creativității nu este un eveniment sporadic, ci un rezultat sistematic al dezvoltării integrării cerebrale.
Soluția: Dezvoltarea Conștiinței
Capitolul prezintă practicile bazate pe conștiință ca fiind instrumentul necesar pentru a realiza acest lucru:
Trezirea Inteligenței Creative: Prin practici precum TM, indivizii pot experimenta "conștiința pură" (pure consciousness), o stare de repaus alert, care este considerată sursa creativității și a inteligenței. Accesarea regulată a acestei stări duce la o mai mare coerență cerebrală (sincronizare crescută între emisferele cerebrale).
Legătura cu Lidershipul: Autorii susțin că există o corelație directă între un nivel mai înalt de integrare cerebrală și performanța de lider (leadership ability) și maturitatea raționamentului moral. Liderii cu o funcționare mentală mai integrată iau decizii mai bune, mai creative și mai etice, contribuind astfel la succesul organizațional pe termen lung.
Concluzie
Heaton și Harung conchid că, pentru ca afacerile asiatice (și globale) să prospere într-un mediu complex și rapid, ele trebuie să meargă dincolo de formarea tehnică și să investească în dezvoltarea fundamentală a resurselor umane. Revigorarea tradițiilor asiatice de dezvoltare a conștiinței oferă o cale sistematică și bazată pe dovezi pentru a debloca inteligența creativă latentă a angajaților și a managerilor, generând în cele din urmă performanțe organizaționale de vârf.
Comentarii
Trimiteți un comentariu